Search
Close this search box.
Aprendre amb les mans

Converteix-te en un membre de l’equip Pixar!

Visitem l’exposició ‘La ciència de Pixar’ per descobrir els processos creatius i científics que hi ha darrere d’aquestes pel·lícules d’animació
La-ciencia-de-Pixar_DSC8987 (2) (1)
Els personatges de ‘Toy Story’, ‘Coco’ o ‘Buscant en Nemo’ són alguns dels protagonistes d’aquesta mostra.
9 de juny de 2023 –
 Genís Casanovas

Quins processos informàtics s’amaguen darrere de la simpàtica figura d’en Mike Wazowski de Monstres, S.A.? Per què els rínxols de la Mèrida de Brave es mouen quan bufa el vent? Per què l’aigua per on neda la Dory de Buscant en Nemo ens sembla tan real? Per què rellueix la carrosseria dels cotxes de Cars si estan generats digitalment? Darrere de tots aquests reptes s’hi amaga la feina de l’equip de treballadors de la productora Pixar, responsable de clàssics del cinema d’animació com Toy Story, Coco, WALL·E o Ratatouille, entre tants altres. 

En aquests equips creatius, però, no només hi treballen animadors 3D, també hi ha molts experts de l’àmbit de les STEAM: enginyers, científics, il·luminadors, dibuixants, informàtics… I és per aquesta raó que a Habilis hem volgut visitar l’exposició ‘La Ciència de Pixar’ del Museu de la Ciència CosmoCaixa de Barcelona, per descobrir el paper que juguen aquests professionals en el món de l’animació. 

De fet, tal com va explicar l’autor del projecte educatiu de l’exposició i fundador de la productora Digital Films, Alexis Borràs, “aquesta exposició és una oportunitat per fomentar les STEAM entre els més joves, mostrant com els científics i els creadors treballen junts”. 

A més, el fet que la mostra giri al voltant de personatges sobradament coneguts pels infants, ajuda a despertar el seu interès: “Els nens i nenes són experts sobre el que veuen a l’exposició. El fet que associïn els personatges que veuen a les seves pel·lícules preferides a una sèrie d’aplicacions, de matemàtiques, d’enginyeria i de ciència, pot ajudar a despertar futures vocacions en aquests camps”, explica Borràs.

“L’exposició pot servir per despertar vocacions relacionades amb les professions del futur”

La Mireia Bartrina i l’Ignasi Farré, professors de l’escola MDP Bailèn de Barcelona, també van aprofitar l’ocasió de la presentació per visitar l’exposició i destacaven que “creiem que pot ser una experiència molt engrescadora, perquè hi poden veure referents que coneixen i s’estimen. Això segur que fa que se’ls faci menys pesat tractar certs temes científics o matemàtics”. Tots dos també van coincidir en que “l’exposició pot servir per despertar noves vocacions que potser els semblen molt llunyanes i que són professions de futur, com, per exemple, el disseny 3D”.

Vuit àmbits de creació

L’exhibició, creada pel Museum of Science de Boston en col·laboració amb Pixar Animation Studios, està dividida en vuit àmbits, corresponents als passos del procés que utilitza Pixar per convertir una idea en una pel·lícula: modelatge, rigging, superfícies, escenaris i càmeres, animació, simulació, il·luminació i renderització. 

A mesura que s’avança per l’exposició, els visitants poden anar interactuant amb diverses pantalles, gadgets o objectes relacionats amb cada etapa del procés. Per exemple, en l’apartat de modelatge, trobem interactius que juguen amb les formes i el món 2D i 3D; maquetes de personatges com el Remy, de Ratatouille, l’Ira, de Del revés, o el Dante, de Coco, així com una activitat per crear un robot similar als que apareixen a WALL•E. Si ens desplacem al rigging –part encarregada del moviment dels personatges– podrem jugar amb el moviment dels braços dels personatges o amb les seves expressions facials veient en directe com un simple retoc canvia completament la seva expressivitat.

També podem endinsar-nos en el formiguer de Bichos: Una aventura en miniatura, per decidir quins escenaris i càmeres volem per la nostra pel·lícula, així com variar la il·luminació de la icònica escena inicial d’Up o entendre com funciona el procés de renderització, l’estadi final d’un film d’animació, a través d’escenes de pel·lícules com Luca.

Els visitants poden actuar lliurement amb cadascun dels àmbits de l’exposició, on també hi haurà personal del Museu de la Ciència per atendre’ls en cas que sigui necessari. En el cas de visites en grups i escoles, també existeix la possibilitat de realitzar una visita comentada. A més, des d’ara i fins al 3 de setembre tindran lloc una sèrie d’activitats paral·leles i tallers relacionats amb l’exposició, com l’anomenat ‘Històries Animades’. En aquest cas, es farà una visita a l’exposició i es posaran en pràctica els coneixements adquirits en un taller en el qual els visitants podran crear ells mateixos un personatge animat. Podeu consultar els horaris i la resta d’activitats al web del Museu de la Ciència CosmoCaixa.

Publicitat

Articles relacionats