Els espais físics condicionen la qualitat de l’educació i els processos d’aprenentatge. De fet, hi ha estudis que demostren que unes bones condicions de llum, temperatura, acústica i colors poden incrementar fins a un 25% el rendiment escolar.
El cas dels colors és un dels més curiosos. Se sap que els tons clars afavoreixen la creativitat; els tons blaus, la resolució de problemes i els vermells, la comprensió lectora i la memòria. De fet, hi ha escoles que fins i tot han optat per incloure tonalitats càlides en espais maker i tallers científics per atreure les nenes i noies. I ha funcionat.
A la majoria d’escoles, la transició cap a l’Aula del Futur ja ha començat tot i que potser no en siguin conscients
Els canvis s’han produït, per exemple, en les noves disposicions del mobiliari que ha requerit la implementació de dinàmiques cada vegada més col·laboratives. Si a la vostra escola ja disposeu de mòduls desmuntables, espais amplis on asseure’s en rotllana i taules mòbils que permeten tant el treball individual com el treball en equip, vol dir que ja heu fet un primer pas en aquest camí cap a l’Aula del futur que, més tard o més d’hora, acabaran tenint totes les escoles.
Què és l’Aula del Futur i, sobretot, què no és
Ho diuen des de l’European Schoolnet, promotors de la Future Classroom (o Smart Classroom): “L’Aula del futur no és un prototip o un model tancat que tothom hagi d’implementar de la mateixa manera. És una proposta aspiracional que ha de servir perquè cada centre escolar repensi la manera com vol tenir els seus espais d’aprenentatge en funció de les necessitats i possibilitats espacials i de recursos.
No es tracta d’omplir l’aula de tecnologia, sinó d’incloure espais d’experimentació, demostració i de joc on es pugui fer servir la tecnologia de forma productiva
En general, a les Aules del Futur se sol parlar de sis espais o zones de treball diferenciades. Són les de la interacció, creació, intercanvi, investigació, desenvolupament i presentació. Què s’hi i què hi cal a cadascuna d’elles?
- Interacció
A les classes tradicionals, un dels reptes sempre ha estat el d’aconseguir que tots els alumnes participen activament del procés d’aprenentatge. Aquí, els mestres poden fer les seves exposicions teòriques o exposicions digitals mitjançant diferents maneres de seure els alumnes: en semicercle, en petits grups… També s’hi inclou aquí una pantalla per als alumnes que assisteixen a classe des de casa. - Intercanvi
Pluges d’idees, creació de mapes mentals, panells de Design Thinking, taulells interactius… Aquest és el lloc on comunicar-se amb els altres i cocrear conjuntament un projecte mitjançant l’intercanvi d’idees, pero com veieu pot quedar perfectament unificat amb el primer espai si no disposeu d’aules tan àmplies. - Investigació
Aquí és on cal animar i facilitar als alumnes que puguin fer proves i experiments. És el lloc on el mestre pot contribuir a que els alumnes perdin la por a equivocar-se i aprenguin mitjançant l’experimentació, manipulació i el pensament crític. El mobiliari ha de ser versàtil, que faciliti ràpidament la transició d’un treball en grup a un treball individual o en parelles. També hi ha d’haver espai per fer anar robots, microscopis, impressores 3D i ordinadors. - Desenvolupament
Aquest és l’espai on analitzar allò que fem per tal d’afavorir l’aprenentatge informal i el pensament reflexiu. El mobiliari sol incloure pufs o coixins, racons d’estudi i espai per al joc i a la interactivitat digital. Es tracta d’un espai on es busca l’autoaprenentatge i dur a terme activitats per lliure en la qual cada alumne aprengui al seu ritme. Els professors poden aprofitar aquest espai per fer sessions d’aprenentatge més personalitzades.
Les grades en forma d’amfiteatre ens predisposen a l’escolta activa i a rebre millor les valoracions de tercers que si ho fem davant d’una taula
- Creació
Aquest és un espai en el qual l’alumnat pot produir la seva feina per tal de mostrar-la o veure com funciona. Sol equipar-se amb una paret verda que fa de croma i amb algun material audiovisual així com software d’edició de vídeo o d’animacions. - Presentació
Cada vegada és més important aprendre a comunicar què fem i perquè ho hem fet així. Aquest és l’espai on poder compartir les nostres presentacions i projectes. És el lloc del projector i una pantalla gran amb pissarra. I, de nou, si no hi ha prou metres quadrats aquest espai pot quedar integrat amb el primer i el segon amb la senzilla inclusió d’un projector i d’una pantalla gran que inclogui la pissarra. Si teniu l’espai per poder-la fer bé, aquí no us oblideu de posar-hi unes grades mòbils.
En aquest vídeo de l’INTEF s’expliquen les fases a partir d’un cas imaginari que ho exemplifica bé.
L’equipament
De seguida ho veureu. Segur que ja disposeu de part del mobiliari o de la tecnologia necessària per equipar-la. I és que com dèiem el principi, l’Aula del Futur es basa més en una qüestió de distribució d’espais que de comprar material.
El Mobiliari: millor amb rodes i 100% versàtil
- Taules amb rodes desmuntables amb cantonades arrodonides.
- Puffs i cadires amb rodes
- Panell acústic
- Mòduls d’emmagatzematge amb rodes
- Grades mòbils amb emmagatzematge incorporat
- Taula de treball allargada (a mitja alçada o alçada elevada)
Tecnologia bàsica i també la més ‘pro’
- Moble d’emmagatzematge i de càrrega de dispositius
- Càmera de gravació pensada per a aules pot visualitzar un full A4 complet i projectar-lo a una pissarra blanca.
- Llicència de Software per crear animacions
- Panell Led amb millor lluminositat per a les projeccions i que es pot agrupar per crear grans pantalles a un cost reduït.
- Impressora 3D, com aquestes disponibles per poc més de 300 € amb funcionalitats pensades per al sector educatiu i amb assistència tècnica.
- Kit de filaments per a impressora 3D.
- Escàner d’alta definició per impressora 3-D.
- Robots educatius, com els que ofereixen TTS, Matatalab, Sphero o LEGO Education. Adquiriu sempre aquells que siguin compatibles amb els softwares de programació per blocs que feu servir, com Scratch per exemple, i que també ho siguin amb les targetes programables de què disposeu a l’escola: Micro:Bit, Arduino, Makey makey…
- Elements de laboratori, com aquest microscopi pensat per a les escoles que té adaptador per a smartphone, cosa que permet gravar i visualitzar còmodament les imatges.
- Monitors interactius, dels quals en destaquem aquests quatre:
- Hikvision, un panell interactiu intel·ligent d’assistència a l’ensenyament recentment desenvolupat que s’integra amb les últimes tecnologies de control tàctil, pantalla HD, processament de vídeo, comunicació en xarxa, control interactiu, control del so i els abundants recursos didàctics. Es pot aplicar àmpliament a l’aula, ensenyament en línia… I tot això ho fa gràcies a l‘entorn Halo, un software educatiu integral d’ultima generació.
- El Clevertouch és d’alta gamma i incorpora, a més de ser d’alta definició i connexió a internet, un software de pissarra i dos més addicionals.
- El Traulux TLM11-G també és d’alta gamma, incorpora Google Chromebook i està especialment pensat per a centres educatius.
- El Traulux de la sèrie TLM80, és un dels millors de la gamma mitjana, amb pissarra dinàmica que passa a infinita. Permet implementar eines de tall, clonació i duplicació per a la gamificació. Inclou navegador web i aplicacions.