Com implementar amb èxit el ‘Design Thinking’ a l’escola

Cinc simples passos per introduir aquesta metodologia a classe

30 de maig de 2022 - Sonia Casas

Analitzar el problema que planteja el mestre, establir una hipòtesi, experimentar fent proves sense por a equivocar-se i preveure les possibles conseqüències del que fem. Això és el que la metodologia Design Thinking vol que els infants integrin. Un mètode que els permet trobar les solucions als reptes plantejats a l’aula i que els docents podeu fàcilment implementar seguint aquests cinc passos:

Empatitzar:
El primer pas consisteix a  entendre els problemes, els desitjos i les necessitats dels alumnes i guiar-los perquè ells mateixos les identifiquin i siguin capaços de destriar quins interessos o problemes volen treballar, un procés en el qual podeu aplicar tècniques com la del brainstorming o tempesta d’idees.
Un cop triats, el docent ha de ser capaç de connectar aquests interessos sorgits o plantejats pels alumnes amb els objectius curriculars.

Definir:
Els alumnes han de seleccionar la informació realment valuosa i triar els materials més adequats per executar el repte. És una fase de debat, on l’alumnat ha de fer front al repte de fer les primeres connexions entre el problema i la solució, així com descobrir patrons racionals.

Idear:
Aquí comença el procés de disseny d’allò que es vol crear. Aquí entra en joc la imaginació i les idees. Deixeu-ho que diguin tot allò que se’ls acudeix, del més obvi al més esbojarrat, tot s’hi val!  Els vostres alumnes començaran a establir possibles prototips que els permetran arribar a la solució de manera innovadora i creativa. com a docents, guieu-los perquè, d’entre totes les possibles solucions, triïn la millor opció. Aquí està el repte! Podeu aprofitar per presentar-los eines digitals gratuïtes que permeten recollir i visualitzar totes les idees generades, com organitzadors de tasques, cronogrames, mapes conceptuals…

Prototipar:
Ara cal veure si la idea generada en l’etapa anterior funciona i respon als objectius o reptes marcats. En aquest fase, es treballa amb el sistema prova-error i per tant, fallar forma part de l’aprenentatge., doncs del que es tracta és de millorar i buscar alternatives. Establir prototips no és només una manera de validar les idees sinó també una part fonamental del procés creatiu.

Avaluar
És el gran moment, la fase final en la qual l’alumnat ha d’aconseguir que la seva idea funcioni i cercar l’opinió d’usuaris potencials i aliens al projecte que el puguin avaluar per saber si realment funciona.

Com més ben connectades i contextualitzades estiguin les cinc etapes millor fluiran dins l’aula i més innovadors seran els resultats, sobretot si les combineu amb altres metodologies com, per exemple, l’aprenentatge basat en el joc.