Jugant sempre s’aprèn, no importa si és un joc analògic, digital o híbrid. Amb tota mena de jocs i videojocs s’aprèn a enfrontar-se i analitzar situacions noves, gestionar la frustració i el temps, prendre decisions, negociar, delegar o el treball en equip. El que marca la diferència entre un joc i un serious game és que el serious game està fet expressament per educar i formar en habilitats i competències mentre es juga, dirigint l’aprenentatge, ensenyant uns continguts concrets de forma explícita i mostrant el que s’ha après quan s’acaba. No només es genera un aprenentatge, la manera com es juga també és diferent i s’assoleix un canvi comportamental.
Si està ben dissenyat té les propietats inherents al joc, sent divertit i motivador, i a més promou conductes positives. “Per aconseguir-ho és imprescindible comptar amb una bona mentorització per part d’experts en allò que es vol tractar”, apunta Oscar García Pañella, director acadèmic de l’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI) de la Universitat Barcelona. Explica que a més dels professionals habituals que creen jocs, s’hi han de sumar perfils experts en la matèria que es vol explorar –salut, turisme, educació, màrqueting, recursos humans, economia o història–, i reconeix que és tot un repte assolir l’aprenentatge sense perdre la diversió.
García Pañella assegura que sovint es confon el suport (videojoc) amb el concepte (serious game), perquè els serious games no necessàriament han de ser digitals, hi ha molts jocs de taula com el Monopoly o el Trivial que pot entendre’s que parcialment són serious games. Per això en funció del públic al que es dirigeixi i l’objectiu que vulgui aconseguir el joc, canvia l’estètica, la narrativa i el suport.
Els primers serious games
Fa 50 anys ja hi havia referents de serious games digitals. Un dels més famosos és The Oregon Trail, que narra el periple dels pioners nordamericans, l’arribada dels immigrants que creaven les ciutats. És un joc perfecte per conèixer la història dels Estats Units però també per aprendre economia, administració o com cuidar de la teva família.
A casa nostra tenim Guillem de Berguedà, un serious game considerat el primer videojoc català, creat el 1985 per Santi Guillén i produït pel Centre Divulgador de la Informàtica de la Generalitat de Catalunya. Era una aventura còmica conversacional i d’estratègia ambientada a la Catalunya medieval, protagonitzada per un viatger trobador. Un joc per Spectrum que anava amb cinta de cassette, amb el que a més de jugar, s’aprenia història i estratègia.
La indústria
A Catalunya, es considera que des de 2012 hi ha mercat de serious games, amb projectes i una indústria seriosa. Abans, ja hi havia experiències puntuals com l’empresa més veterana del país, Marinva, consultora especialitzada en l’ús del joc com a metodologia per a la transformació, que fa serious games analògics des de mitjans dels 90. El 2008 apareix en escena Cookie Box, de la que García Pañella és soci i consultor: “Oferim consultoria tranversal en gamificació i serious games. Sempre treballem tres aspectes, millorar l’engagement, la transferència educativa amb un missatge que fins llavors el públic no està entenent, i un canvi comportamental per aconseguir que la gent faci quelcom que fins llavors no feia”.
La digitalització
Des de Serious Game Lab, la primera incubadora de jocs aplicats en salut en clau catalana, acompanyen empreses per convertir els seus projectes analògics en digitals. Una de les darreres transformacions ha estat amb KitCo, que ofereix jocs i metodologia per al desenvolupament personal, l’autoconeixement i el benestar emocional. Originàriament creen jocs físics per a joves i adults. “Hem començat a digitalitzar tres dels vint-i-cinc jocs que tenim. És una oportunitat per fer-los escalables i arribar més lluny, gràcies a una plataforma gratuïta que està en continu desenvolupament i acabarà tenint tots els jocs de KitCo. Ara és gratuïta i està previst que més endavant sigui freemium”, diu la seva fundadora, Elsa Giménez.
I la gamificació?
A diferència del serious game, un joc que es conceptualitza com a tal i es crea des de zero, la gamificació és una pàtina que es posa sobre quelcom que ja existeix, Es poden gamificar accions, formes de treballar o relacions, com LinkedIn que és una xarxa professional gamificada que ofereix tota de mena de propostes, recordatoris, gràfics i notificacions perquè connectis amb altres persones o valoris les seves habilitats. Petits reptes per mantenir-nos connectats i que hi participem activament.
Els serious games digitals més sonats
Publicidad
Articles relacionats
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 any | Establida pel connector de consentiment de galetes GDPR, aquesta galeta s'utilitza per registrar el consentiment de l'usuari per a les galetes a la categoria "Anunci". |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 mesos | Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Analítica". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 mesos | La cookie s'estableix pel consentiment de la cookie del GDPR per registrar el consentiment de l'usuari per a les cookies a la categoria "Funcionals". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 mesos | Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. Les cookies s'utilitzen per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Necessàries". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 mesos | Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Altres. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 mesos | Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Rendiment". |
CookieLawInfoConsent | 1 any | Enregistra l'estat del botó predeterminat de la categoria corresponent i l'estat de CCPA. Només funciona en coordinació amb la galeta principal. |
elementor | mai | Aquesta galeta és utilitzada pel tema de WordPress del lloc web. Permet al propietari del lloc web implementar o canviar el contingut del lloc web en temps real. |
viewed_cookie_policy | 11 mesos | La galeta la configura el connector de consentiment de galetes GDPR i s'utilitza per emmagatzemar si l'usuari ha consentit o no l'ús de galetes. No emmagatzema cap dada personal. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
_ga | 2 anys | La galeta _ga, instal·lada per Google Analytics, calcula les dades de visitants, sessions i campanyes i també fa un seguiment de l'ús del lloc per a l'informe d'anàlisi del lloc. La galeta emmagatzema informació de forma anònima i assigna un número generat aleatòriament per reconèixer els visitants únics. |
_ga_H7NG8RFYMJ | 2 anys | Aquesta cookie és instal·lada per Google Analytics. |
CONSENT | 2 anys | YouTube estableix aquesta galeta mitjançant vídeos de youtube incrustats i registra dades estadístiques anònimes. |
vuid | 2 anys | Vimeo instal·la aquesta galeta per recopilar informació de seguiment mitjançant l'establiment d'un identificador únic per incrustar vídeos al lloc web. |
Galeta | Durada | Descripció |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 mesos 27 dies | Una galeta establerta per YouTube per mesurar l'amplada de banda que determina si l'usuari obté la interfície del reproductor nova o antiga. |
YSC | sessió | La galeta YSC la configura Youtube i s'utilitza per fer un seguiment de les visualitzacions dels vídeos incrustats a les pàgines de Youtube. |
yt-remote-connected-devices | YouTube estableix aquesta galeta per emmagatzemar les preferències de vídeo de l'usuari que utilitza el vídeo de YouTube incrustat. | |
yt-remote-device-id | YouTube estableix aquesta galeta per emmagatzemar les preferències de vídeo de l'usuari que utilitza el vídeo de YouTube incrustat. | |
yt.innertube::nextId | mai | Aquesta galeta, establerta per YouTube, registra un identificador únic per emmagatzemar dades sobre quins vídeos de YouTube ha vist l'usuari. |
yt.innertube::requests | mai | Aquesta galeta, establerta per YouTube, registra un identificador únic per emmagatzemar dades sobre quins vídeos de YouTube ha vist l'usuari. |