Search
Close this search box.
Aprendre amb les mans

Quina seria la màquina dels teus somnis?

El programa MyMachine Global promou l’emprenedoria i la creativitat convertint en reals els invents que dibuixen infants de primària
El projecte és d’abast internacional i quatre escoles ja l’han portat a terme a casa nostra
17 de maig de 2023 –
 Gemma Castanyer

Una màquina que refreda el món, una llitera que fa voltes o un giny que recicla. Quina seria la màquina dels vostres somnis? Aquesta va ser la pregunta que se’ls va fer el curs passat a l’alumnat de 6è de l’escola GEM de Mataró, el Maresme, en el marc del projecte internacional MyMachine Global, que a Catalunya coordina la Fundació Tr@ms. L’objectiu d’aquesta proposta és potenciar l’emprenedoria d’infants i joves així com els valors de cooperació, treball en equip, creativitat o entesa entre nois i noies de diferents edats i centres educatius. Així, mentre els més petits tenen la missió d’imaginar i dibuixar la màquina dels seus somnis, estudiants universitaris en dissenyen el model perquè finalment alumnat de Formació Professional el converteixi en un objecte real: “És un projecte que fomenta la creativitat i on es dona un valor real a les idees”, defineix Raquel Fernández, directora pedagògica i cap de l’àrea internacional de la Fundació Tr@ms. “Existeix un procés molt interessant d’entesa entre joves de diferents etapes educatives, des de primària fins a secundària passant per nois i noies universitaris. De la idea al disseny i del disseny a la creació. Tothom hi té una tasca rellevant”, afegeix. 

 

D’un dibuix, a un robot que fa pastissos

L’escola GEM, juntament amb Paidos de Sant Fruitós de Bages, Goar de Viladecans i Petit Món Felisa Bastida de Castelldefels són els quatre centres catalans que per primera vegada han desenvolupat la proposta de MyMachine Global a casa nostra de manera independent. L’experiència es va iniciar el gener de 2022 amb una sessió de creativitat guiada per l’alumnat dels graus de Disseny i Enginyeria del centre universitari Elisava per acompanyar els nens i les nenes de primària a definir la seva proposta: “Els van plantejar una sèrie de reptes i els nostres alumnes van imaginar quina màquina dels somnis seria la millor per a poder-los resoldre. Finalment, va sortir escollida una màquina de fer pastissos”, explica Montse Paradeda, directora del GEM. 

 

Robots que menjaven ingredients, braços que aspiraven farina, ous o mantega, o estómacs que convertien la massa en un dolç boníssim. Traslladar una idea d’un infant a un disseny real era probablement la part més complicada i alhora més motivadora del procés: “Agafar un concepte i adaptar-lo a un producte real és un pas molt difícil. És una part que els engresca molt, però que requereix certes dosis de comprensió. D’una banda, els més petits han de tenir tolerància a la frustració per si el resultat final no és exactament el que imaginaven, i de l’altra, els més grans s’esforcen a captar la idea original perquè sigui tan autèntica com sigui possible”, apunta Fernández. 

La col·laboració entre petits i grans és la clau d’aquest projecte educatiu

Després d’haver reunit tots els dibuixos i d’un procés de treball intern, els alumnes d’Elisava van enviar un primer esbós de la màquina de pastissos als nens i nenes del GEM. El resultat plantejat era una màquina que genera animacions a partir de tires de còmic dibuixades. Un plantejament que, tot i no convèncer-los d’inici, l’alumnat del GEM va acabar acceptant: “Ens esperàvem que pogués sortir un pastís comestible, així i tot sabem que és un repte molt difícil i la solució que heu proposat està molt ben trobada i li veiem una sortida per crear altres objectes”, expliquen en una carta de retorn. En el mateix document, els nens i nenes suggereixen a Elisava animar una mica més l’estètica del robot perquè “no crida l’atenció”, afegint-hi “un parell d’ulls, uns bigotis de xef i unes sabates”.

Un cop aprovat el disseny final, els alumnes de Formació Professional de l’Institut de Vic (IVic) van ser els encarregats de fabricar el giny que ja llueix al centre mataroní: “Els nostres alumnes han viscut el rigor que implica treballar per a uns clients molt exigents com els nens i les nenes (…) i alhora, han hagut de canviar de registre per passar a la coproducció de les màquines amb l’equip d’FP, que els ha aportat una altra capa de coneixement i experiència”, apunta Salva Fàbregas, coordinador del programa a Elisava. “La transversalitat d’actors del projecte MyMachine és molt vàlid i interessant perquè replica el món real”, conclou.

El gener de 2023, un any després d’iniciar el projecte, l’escola Elisava va presentar públicament les màquines de les quatre escoles participants a la facultat de La Rambla de Barcelona, amb l’assistència d’alumnat, professorat i membres de la Fundació Tr@ms, en una jornada lúdica amb activitats de caràcter emprenedor.

Els aprenentatges del projecte MyMachine segons MyMachine Global

Alumnat de primària:

-Es fomenta la idea que poden contribuir a la societat més enllà de ser-ne consumidors.

-Tenir idees és fonamental, aporta benestar i gaudi.

-S’explica què cal tenir en compte perquè una idea sigui real.

-Es posen en pràctica els valors de les àrees STEAM: emprenedoria, respecte a les idees dels altres, col·laboració en grup, cocreació.

 

Estudiants d’educació superior: 

-Passen per una experiència pràctica, amb limitacions de pressupost i terminis, de les seves entregues.

-Aprenen a escoltar el seu client, en aquest cas, infants d’una escola de primària.

-Utilitzen coneixements i experiència per a traduir la idea a un concepte.

-Tenen coneixement de les instal·lacions de producció que poden fer servir.

 

Estudiants de secundària/FP:

-Són conscients que poden millorar el disseny dels estudiants universitaris.

-Entenen la importància de les seves habilitats com un actiu essencial de la materialització de les idees i la creació de valor afegit.

 

Publicidad

Articles relacionats